Úvod > Jak si vybrat tu správnou činku?

Jak si vybrat tu správnou činku?

I když jsou činky na první pohled jednoduchou posilovací pomůckou, mnohdy vás překvapí svou všestranností! Obdivuhodné je také množství svalových skupin, které s nimi můžete procvičit. Pro správný trénink je ale třeba najít také tu správnou činku.

Jak si vybrat tu správnou činku?


Činky podle typu

Podle provedení můžeme činky rozdělit do dvou hlavních kategorií – na nakládací činky a činky s pevně danou hmotností. Jestliže máte doma málo místa, určitě je ekonomičtější činka nakládací, na které můžete pomocí kotoučů měnit zátěž. Kompletní sada činek klasických přece jen potřebuje nějaký ten prostor – když už ne profesionální fitko, tak alespoň slušnou domácí posilovnu.

  • Nakládací činky – Díky možnosti upravit hmotnost činky přidáváním nebo ubíráním závaží si vystačíte v podstatě s jednou činkou, i přesto, že vaše výkonnost postupem času stoupá. Také přijdou vhod, pokud se najde více uživatelů v jedné domácnosti. Kotouče jsou obvykle součástí sady, použít ale můžete i sady koupené samostatně – jen dbejte na to, aby se shodoval průměr hřídele s průměrem otvoru u kotouče.
  • Univerzální činky – Tyto činky mají pevně danou hmotnost a tvar, což se může projevit v ergonomickém provedení nebo protiskluzovém vroubkování, které zajistí lepší úchop.
  • Činky typu kettlebell – Jedná se o specifické činky ve tvaru zvonu s rukojetí nahoře. Jsou skvělé pro silový tréninku a nabízejí širokou škálu využití pro jednoruční i obouruční úchop. I proto patří mezi ty nejoblíbenější posilovací pomůcky.
  • Činky na aerobik – Ideální také na běhání, fitbox a další sporty – všude tam, kde pomohou zvýšit zátěž tréninku, ale zároveň díky kompaktní velikosti nepřekážejí v pohybu. Jsou lehčí a menší, aby vám bez problémů padly do ruky.


Hmotnost činky

Při výběrů správné hmotnosti činky je nutné si nejdřív ujasnit, za jakým účelem vlastně cvičíte. Těžší činky jsou dobré k budování svalové hmoty, zatímco ty lehčí svaly zpevňují a stabilizují tak klouby a šlachy. Obecně platí, že větší svalový plocha unese i větší zátěž. Pokud se tedy chcete zaměřit na paže a ramena, používejte spíše menší a střední činky a ty větší si nechte na posilování zad, prsou a nohou.

Začátečníci by samozřejmě měli začínat s lehčími činkami a postupně se dopracovat k vyšším zátěžím. Dávejte si pozor – nadměrná zátěž svaly namáhá a může vést i ke zranění.



Materiál

Činky se mohou lišit jak složením výplně, tak materiálem povrchové úpravy. Jako výplň se obvykle používá cement, ocel a odolné kovové slitiny. Povrch už může být různorodější – chrom, guma, plast nebo třeba vinyl.

Pogumované činky tlumí nárazy při dopadu na zem a jsou tak oblíbené hlavně v domácím prostředí. Zároveň toho hodně vydrží a snesou hrubší zacházení, což platí i pro činky s ocelovou výplní. Na druhé straně spektra máme cementové činky, které jsou cenově výhodné, ale je třeba se k nim chovat šetrněji. Také je dobré si pamatovat, že s vyšší hmotností cementové činky zároveň roste i její objem.


Činkové sady

Když už se rozhodnete pro koupi celé činkové sady, určitě budete chtít, aby činky měly podobné vlastnosti a samozřejmě také stejný design. Při výběru vám pomůže rozdělení do kategorií podle materiálu a vlastností jednotlivých modelových řad:



Obouruční činky

Obouruční činky jsou důležitou součástí profesionálního i domácího posilování! Efektivně s nimi zapracujete zejména na horní polovině těla, konkrétně bicepsech, tricepsech, ramenech a prsním svalstvu. Trénink je ale náročnější než s činkou jednoruční. Pokud s obouručkou teprve začínáte, měli byste sáhnout po hmotnosti závaží kolem 15-20 kg. Kromě klasických vzpěračských činek pak existují zajímavé moderní variace.

  • Nakládací činkový set – Stará dobrá klasika! Snadno změníte hmotnost závaží a k připevnění kotoučů stačí jednoduché objímky. Nejdůležitější je, aby se průměr hřídele, kterou používáte, shodoval s průměrem otvorů v kotoučích.
  • Posilovací vak s úchopy – Posilovací vaky jsou čím dál tím oblíbenější a skvěle se na nich trénuje síla. Mohou být plnitelné nebo s danou hmotností. Výhodou je, že je můžete vzít i ven a posilovat tak na čerstvém vzduchu. Obvykle mají hned několik možností úchopu a pohyb se zátěží je tak přirozenější a dynamičtější.
  • Vodní posilovací vak – Funguje na podobném principu jako ostatní posilovací vaky, ale díky tekutině uvnitř se rozložení zátěže neustále mění. Skvělé pro trénování síly a výbušnosti.
  • Činka ve tvaru baseballové pálky – Řada činek Clubbel vám pomůže kombinovat dynamické a silové cvičení. Díky svému tvaru a dobrému úchopu vynikají svou všestranností a celou škálou možných cviků.

 

Přečtěte si o posilování s činkami více: