Úvod > Jak správně zvolit zátěžové kotouče?

Jak správně zvolit zátěžové kotouče?

Jestliže už jste se rozhodli, s jakou vzpěračskou tyčí chcete posilovat, výběr samotných kotoučů by měl být jednoduchou záležitostí. Přece jenom je ale dobré ujasnit si, jaké se vám nabízí možnosti. Pokud nakonec zjistíte, že vám jeden typ kotouče vyhovuje víc než všechny ostatní, máte možnost zakoupit celou sadu za zvýhodněnou cenu!

Průměr otvoru

  • 50 mm – Takzvané olympijské kotouče jsou vhodné pro posilovací tyče s průměrem osy 50 mm. Obvykle se používají v profesionálním prostředí.
  • 30 mm – Ať už je používáte na nakládacích činkách nebo jako závaží k posilovacím strojům, 30mm kotouče jsou standardem pro domácí posilování.
  • 25 mm – Kotouče s nejmenším možným průměrem otvoru už se moc často nepoužívají, nicméně se s nimi stále ještě můžeme setkat, hlavně u domácího náčiní.

Materiál

  • Ocel – S pevnými a odolnými kotouči z kvalitní oceli se pracuje nejlépe.  Protože jsou obvykle i pogumované, můžete s nimi manipulovat bezpečně bez rizika poškození kotoučů či tréninkového prostoru.
  • Litina – Litinové kotouče jsou pevné a robustní, nemají ale žádnou povrchovou úpravu. Jsou vyrobené ze slitiny železa, a tak při neopatrném zacházení může snadno dojít například k poškození podlahy.
  • Cement – Kotouče s cementovou výplní jsou cenově výhodné, je ale třeba na ně dávat pozor. Při hrubém zacházení se mohou poškodit, i když jsou potažené ochrannou plastovou vrstvou.

Povrchová úprava

  • Pogumování – Kvalitní povrchová úprava, která tlumí nejen nárazy ale i hluk při dopadu. Pogumované kotouče jsou navíc odolnější oproti opotřebení.
  • Plast – Plastový povrch slouží jako ochrana kotouče před vnějšími vlivy i jako bezpečnostní prvek při odkládání.

 

Přečtěte si o posilování s činkami více: