Na hlavní obsah

Produkty v porovnávači

Jak zvolit správnou velikost a typ kola?

Jak zvolit správnou velikost a typ kola?
Jak zvolit správnou velikost a typ kola?

Chcete si koupit jízdní kolo a nejste si jistí, jaký typ, velikost a případně i vybavení vybrat? Připravili jsme pro vás podrobného rádce, který vám pomůže!

Kritéria před nákupem jízdního kola

Při výběru záleží hlavně na typu kola a ten se odvíjí od terénu, ve kterém se budete převážně pohybovat. Z tohoto pohledu neexistuje 100% univerzální kolo, protože každé je vhodné pro určitý druh terénu. Zvolený typ jízdního kola i jeho kvalita a cena by měly být vždy odrazem vašeho stylu jízdy - kolik toho za rok ujedete a na jakém terénu.

Při výběru proto sledujeme:

Nesprávný výběr velikosti rámu a nevhodné nastavení posedu mohou výrazně zhoršit váš celkový jízdní komfort a v dlouhodobějším horizontu způsobovat bolesti zad, kloubů a jiných částí těla.

Jaký typ kola zvolit?

Často jezdíte v terénu
V takovém případě je pro vás ideální horské kolo (MTB). Tyto modely jsou vybaveny širšími plášti s hrubým vzorkem a díky tomu dobře sedí na kluzkém a nerovném povrchu. Speciální podkategorií MTB kol jsou pak kola celoodpružená, která mají odpružená rám i vidlici, a vy tak můžete frekvenčně šlapat i na nerovném povrchu. U některých modelů lze odpružení uzamknout, což ocení cyklisté, kteří chtějí kolo brát i do méně náročného terénu.

Jezdíte rekreačně a po městě
V těchto případech vám bude stačit městské kolo určené pro jízdu na rovném a pevném terénu. Druhou možností pro rekreační pojížďky mohou být trekingová kola, která mají ve výbavě blatníky, světla, zvonek či nosič a zvládnou lehký terén typu polní cesty.

Pravidelně jezdíte na delší vzdálenosti po silnici
Silniční kolo je pro vás tou správnou volbou. Konstrukce kola je zaměřena na aerodynamický sportovní posed, minimální valivý odpor a dokonalý přenos síly. Kolo doplňují jen nejnutnějšími komponenty a jeho řadící systém je zaměřený na rychlost, proto také ze všech typů kol váží nejméně.

Jezdíte všude - v terénu, ve městě a po silnici
V takovém případě můžete zvolit kompromis v podání crossového nebo trekingového kola. Crossové kolo spojuje výhody silničního a horského kola, kde má jezdec vzpřímenější posed, větší 28" kola a univerzální vzorek plášťůpro rychlejší jízdu po asfaltu. Pokud chcete jezdit po silnici i v lehčím terénu, tak je pro vás tohle kolo optimální.

Další speciální kola

Jaký vybrat rozměr (průměr) kol?

Nejdůležitějšími parametry pro výběr správného typu a rozměru kol jsou vaše technika a styl jízdy, stejně tak prostředí a terén, ve kterém se nejčastěji pohybujete. Důležitou roli hraje také výška postavy. Popravdě neexistuje jedna univerzální správná velikost - všechny mají své výhody a nevýhody. U krosových a trekingových kol není možnost volby, protože všechna mají 28". Avšak u horských kol se setkáváme s rozměry 26", 27,5" a 29". a také u městských kol se lze setkat se dvěma rozměry - 26" a 28". U dětských kol pak rozhoduje především výška dítěte.

Výhody větších kol:

  • díky většímu průměru se lépe valí přes kameny a kořeny
  • na jedno šlápnutí ujedou delší vzdálenost a kolo je tak rychlejší
  • větší objem plášťů poskytuje větší pohodlí
  • vzhledem ke středu kola je níže položené těžiště, což zajišťuje větší stabilitu
  • větší stopa (plocha, kterou se plášť dotýká země) kola znamená lepší přilnavost

Výhody menších kol:

  • menší kola znamenají nižší váhu - je potřeba méně energie na rozjetí a akcelerace je lepší
  • lepší manévrovatelnost na úzkých a hodně točivých stezkách nebo v husté dopravě
  • vhodnější pro jezdce menší než 165 cm z hlediska optimální geometrie rámu
  • jízda je pocitově hravější, živější a zábavnější

Materiály rámu:

K výrobě rámů používá hliník, hořčík, scandium, karbon, ocel a zřídka i titan. V následující tabulce se vám pokusíme vysvětlit vlastnosti jednotlivých materiálu:

Hliník - Výhodou rámů z hliníkových slitin je většinou nízká hmotnost a boční tuhost rámu. Nevýhodou je pak nízká pružnost a vyšší cena než u oceli. Hliníkové rámy nesou označení alu (případně s označením typu - 6061, 7005, 7020 ap.), allux, alloy, dural, easton, alutron atd. Cena a váha těchto rámů je odlišná v závislosti na použití různých druhů hliníkových slitin a technologií.

Karbon - Vzniká kladením vrstev karbonové tkaniny a pojidla do speciálních forem a jejich spékáním při tlaku a vysátém vzduchu. Tento způsob výroby umožňuje přidávat a ubírat materiál na místech, kde to je nebo naopak není potřeba. Tím je docíleno vysoké pevnosti a zároveň ultra nízké hmotnosti.

Ocel (Hi-Ten) - Výhodou ocelových rámů je jejich pružnost a nízká cena, na druhou stranu ale dost váží. Jako kompromis se proto často používají slitiny oceli jako např. Cr-Mo (zušlechtěná ocel s přísadou chromu a molybdenu) nebo Columbus. Díky tvrdosti slitiny je možné zúžit stěny trubek a rám je tak lehčí. Ocel se v současné době nejčastěji používá pro výrobu rámů BMX kol, které mají maximální nároky na výdrž a odolnost proti pádům a nárazům.

Jednotlivé výhody materiálu rámů:

Hliník Karbon Ocel (Hi-Ten)
+ nízká hmotnost + pevnost + tuhost
+ tuhost + extrémní lehkost + pružnost
    + dobré zpracování

kolo

Jak zvolit správnou velikost rámu?

Velikostí (výškou) rámu se rozumí vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky. Velikost se udává zpravidla v palcích (1 palec = 2,54 cm). Velikosti rámů se mohou nepatrně odlišovat dle značky kola nebo designu. Pro přesnější určení doporučujeme brát v úvahu i tabulku určující velikost rámů podle délky dolních končetin. Crossová a trekingová kola mohou mít rám o 1 až 2 palce větší. Tabulky jsou pouze orientační, někteří výrobci mají své vlastní tabulky pro konkrétní typy nebo modely kol.

Orientační určení velikosti rámu podle výšky postavy (dospělí):

Výška postavy Horská kola (palce) Crossová kola (palce) Silniční kola (cm)
150 - 155 cm 15" - 16" 16" 48 - 50
155 - 160 cm 16" 16" 48 - 50
160 - 165 cm 16" - 17" 17" 50 - 52
165 - 170 cm 17" - 18" 17" - 18" 52 - 54
170 - 175 cm 18" - 19" 18" - 19" 54 - 56
175 - 180 cm 19" - 20" 19" - 20" 54 - 56
180 - 185 cm 20" - 21" 20" - 21" 56 - 58
185 - 190 cm 21" - 22" 21" - 22" 57 - 59
190 - 195 cm 22" - 23" 22" - 23" 60 a více
195 a více 23" a více 24" 60 a více

BMX kola jsou vhodná pro výšku postavy od cca 105 do 175 cm. Předpokládá se použití na triky a streetové ježdění, nikoliv jakékoliv delší výlety a vyjížďky.

Určení velikosti kola podle věku a výšky dítěte:

Průměr kol Věk dítěte Výška postavy v cm
12" 2 - 4 90 - 110 cm
14" 3 - 5 95 - 115 cm
16" 4 - 7 100 - 125 cm
20" 6 - 9 (u BMX kol i pro starší děti, juniory i dospělé) 105 - 135 cm; u BMX kol až do výšky cca 175 cm
24" 8 - 12 115 - 155 cm
26" 10 a více 155 cm a víc


Určení velikosti rámu podle délky dolních končetin (dospělí)

Velikost rámu je dána délkou sedlové trubky, od níž se odvozují ostatní rozměry rámu. Tato velikost se označuje jako "střed-střed". Všeobecné doporučení je, že velikost rámu horského kola se volí tak, aby cyklista stojící obkročmo nad kolem měl horní (vodorovnou) rámovou trubku asi 5 cm od rozkroku. Doporučené velikosti rámů jsou v následující tabulce, pro orientaci je zařazena i výška postavy.

Výška postavy Délka nohy Velikost rámu
Sportovní použití Rekreační použití
161 cm 72 cm 40 cm 15,7" 42 cm 16,5"
165 cm 75 cm 42 cm 16,5" 44 cm 17,3"
169 cm 79 cm 44 cm 17,3" 46 cm 18,1"
173 cm 82 cm 46 cm 18,1" 48 cm 18,9"
179 cm 87 cm 48 cm 18,9" 50 cm 19,7"
183 cm 89 cm 50 cm 19,7" 52 cm 20,5"
187 cm 92 cm 52 cm 20,5" 54 cm 21,3"
193 cm 96 cm 54 cm 21,3" 56 cm 22"

Osazení kola komponenty

Sadou komponentů se často označují různé části jízdního kola. Jedná se o brzdy, představce, pedály, převody, sedlovky, kliky, přesmykač atd. Nejvhodnější kombinací je kompletní sada, kdy na kole nejsou míchány komponenty různé úrovně a různých výrobců. Platí jednoduché pravidlo, čím kvalitnější materiály jsou v sadě použity, tím vyšší je spolehlivost, seříditelnost, životnost i cena. Nejlevnější komponenty jsou často z lisovaného plechu či z plastu, u nejvyšších sad se obvykle používá skandium, titan a karbon. Drahé kvalitní díly také výrazně snižují hmotnost kola, což oceníte při delších vyjížďkách.

Brzdy

Brzdy patří mezi hlavní bezpečností prvek, liší se ale účinností a způsobem, kterým se brzdí.

Ráfkové/čelisťové brzdy (V-Brake) - Tento systém využívá gumových špalíků, které jsou pomocí lanka tlačeny na ráfky kol. Výhodou je jejich snadná údržba, nízká cena a celková jednoduchost systému. Nevýhodou je, že za mokra se snižující brzdný účinek.

Torpédo (protišlapací/nábojová brzda) - Jedná se o systém rozpínací bubnové brzdy, reagující na pohyb klik vzad. Kvůli své nízké ceně je osazován například u městských nebo dětských kol, se kterými se nejezdí tak daleko. Slabinou je totiž nepříliš velká účinnost brzdy a špatné chlazení. Za běžných okolností však vydrží vcelku dlouho bez jakékoliv údržby a jsou odolné vůči blátu a vodě, zprohýbání kola (osmice) i nešetrnému zacházení.

Mechanické kotoučové brzdy (Mechanical Disc Brake) - Využívají tlaku brzdových destiček na kotouč upevněný ve středu kola. V tomto případě se síla z brzdových pák přenáší pomocí lanka. Hlavní výhodou je jejich vysoká brzdná účinnost. Nevýhodou je horší citlivost při odstupňování brzdné síly a náchylnost k poškození.

Hydraulické kotoučové brzdy (Hydraulic Disc Brake) - Na rozdíl od předchozího systému používají tlaku brzdové kapaliny. Z toho vyplývá zejména vysoká účinnost (ještě vyšší než u mechanických brzd) a intuitivně citlivé ovládání. Ocení je tedy náročnější uživatelé, vyžadující časté brzdění nebo cyklisté s vyšší hmotností (kdy je vyšším brzdným účinkem vyrovnána větší setrvačnost kola). Nevýhodou je pak opět náchylnost k poškození a dále vyšší cena, riziko úniku kapaliny a složitější servis.

kolo

Vidlice

Vidlice, především tedy ty odpružené, rapidně zvyšují pohodlí za jízdy. Liší se ovšem v několika parametrech, které je vhodné zvážit:

Materiál - Ovlivňuje prakticky ty samé charakteristiky jako u rámu.

Zdvih vidlice - Určuje, v jakém rozsahu může vidlice pružit.

  • bez odpružení - takovéto vidlice jsou buď u silničních a městských kol, kde se předpokládá jízda na kvalitním zpevněném povrchu, nebo u základních řad jízdních kol z nižších cenových relací
  • 40-64 mm - ideální pro městská, trekingová a crossová kola, která uživatel používá v lehčím terénu nebo na silnicích horší kvality (například kostková dlažba, polní cesty, částečně zpevněné lesní cesty a podobně)
  • 65-80 mm - ideální pro horská a crossová kola do nenáročného horského terénu (lesní cesty, jednoduché traily a podobně)
  • 81-100 mm - ideální pro modely do náročnějšího horského terénu (lesní cesty i mimo ně, kořeny, hrubé kameny, středně obtížné traily a podobně)
  • více než 100 mm - jsou jimi osazovány především celoodpružená kola vhodná do velmi těžkého terénu, ocení především enduro a freeride jezdci

Na výběr je celé spektrum od těžkých pružinových vidlic bez možnosti uzamykání a regulace až po lehké duralové, titanové nebo kompozitní se vzduchovou pružinou, možností regulace tlumení, odskoku a také zamykání, kdy se z odpružené vidlice stane neodpružená - takzvaný lock out - třeba z řídítek. Toto lze vysledovat ze zkratek či označení, která jsou obvykle udávána za názvem vidlice:

Typ pružení, uzamykatelnost, nastavení tlumení

  • LO - uzamykatelná vidlice (ovládání na vidlici, u některých výrobců udáváno jako například Speed Lockout, čímž je myšleno, že není zapotřebí žádného nářadí na uzamknutí) (LOCK OUT)
  • LOD - uzamykatelná vidlice s nastavením tlumení (ovládání na vidlici) (LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
  • ELD - elektronicky uzamykatelná vidlice s nastavením tlumení (ovládání na vidlici) (ELECTRONIC LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
  • MLO - mechanicky uzamykatelná vidlice (ovládání na vidlici), jednoduchý závlačkový mechanický systém (MECHANICAL LOCK OUT)
  • HLO - hydraulicky uzamykatelná vidlice (ovládání na vidlici), v noze vidlice je hydraulická patrona s olejem, která tlumí nárazy a pomocí uzavření přepouštěcí trysky uzamkne zdvih (HYDRAULIC LOCK OUT)
  • RL / RLO - dálkově uzamykatelná vidlice z řídítek (nikoliv na vidlici) (REMOTE LOCK OUT)
  • RLD - dálkově uzamykatelná vidlice z řídítek (nikoliv na vidlici) s nastavením tlumení (REMOTE LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
  • TAD - nastavitelný zdvih i tlumení (TRAVEL ADJUST + DAMPING ADJUST)
  • TR - nastavitelný zdvih a dálkově uzamykatelná vidlice z řídítek (nikoliv na vidlici) (TRAVEL ADJUST + REMOTE LOCK OUT)
  • AIR - vzduchová vidlice - tvrdost se reguluje tlakem vzduchu ve vidlici a dá se přizpůsobit povaze jezdce (AIR SPRING)
  • D - pružinová vidlice - pružení zajišťuje vinutá pružina (COIL SPRING)

Přirozená ergonomie jízdy - poloha sedla

Nastavte si správnou výšku sedla tak, abyste při sezení dosáhli patou napnuté nohy na pedály. Při jízdě leží špička nohy na pedálu a noha je ve spodní poloze pedálu lehce pokrčená. V žádném případě by se vám neměla pánev houpat zleva doprava. Pánev by měla být tedy při jízdě takřka nehybná. Sklon sedla se nastavuje podle potřeby jezdce nebo druhu kola. U horských, crossových a silničních kol je ideální vodorovná poloha.


Související články

Akce a slevy na email
Akční newsletter