Na hlavní obsah

Produkty v porovnávači

Jak si vybrat ten nejlepší paddleboard a dobře se vybavit na vodu!

Jak si vybrat ten nejlepší paddleboard a dobře se vybavit na vodu!

AKTIVNÍ ZÁBAVA PRO VŠECHNY
Co to ten paddleboarding vlastně je?

Paddleboarding je aktivita snadnější než windsurfing a zábavnější než obyčejné plavání či veslování! Nejsou k němu zapotřebí žádné předražené kurzy, dá se provádět na téměř jakékoliv vodní ploše a získáte s ním kupu nových a neopakovatelných zážitků. Prostě naskočíte na prkno a pádlujete - nic na tom není!

Co může paddleboard nabídnout? A jak můžete jízdou na něm zlepšit svou fyzickou kondici i duševního zdraví? Podívejte se na pár základních výhod tohoto unikátního sportu.

 Zlepšuje rovnováhu –  Pro pádlování na paddleboardu je velmi důležitý cit pro rovnováhu a vzpřímený postoj, což vyžaduje vnitřní stabilitu a sílu v nohou k udržení rovnováhy.

Zapojí celé tělo – Na paddleboardu zapojíte téměř všechny svalové partie v těle. Svaly na nohou, na břiše a na zádech se starají o vyrovnání těžiště a stabilizaci těla, zatímco paže a ramena zajišťují pohyb po hladině. Navíc se jedná o aerobní sport, který je velmi přínosný pro srdce i plíce.

✅ Nízká zdravotní rizika – Zatěžujete celé tělo rovnoměrně a nenamáhá tak šlachy či klouby. Pro svou nenáročnost je paddleboarding také vhodný pro všechny sportovce, u kterých došlo ke zranění, a přesto se během zotavování nechtějí vzdát pohybu.

✅ Snižuje stres – Voda přirozeně zklidňuje tělo a cvičení pomáhá snižovat stres. Přidejte k tomu všemu uklidňující zvuky jako je klouzání po vodě, tep srdce a zpěv ptáků a najednou cítíte, jak všechen nahromaděný stres povoluje své sevření a vy se cítíte volní a plní energie.

✅ Zvyšuje celkovou pevnost těla – I když se to na první pohled nezdá, po celou dobu strávenou na paddleboardu musí vaše tělo reagovat na pohyb prkna po hladině. Vaše stabilizační svaly jsou tak neustále v pohybu a postupem času se posilují.

✅ Kardio cvičení – Pokud budete na vodě trávit dostatek času, stane se pro vás paddleboarding perfektní nástroj pro kardio cvičení. Závody s přáteli jsou ideální motivací, kdy v rámci zábavy a hecování dostanete svou tepovou frekvenci do vyšších hodnot.

✅ Zlepšuje vytrvalost – Jakmile si osvojíte základní principy paddleboardingu, začnete si budovat svoji kondici a vytrvalost každým momentem stráveným na vodě.

Věděli jste také, že…?
Během jedné hodiny paddleboardingu spálíte mnohonásobně více kalorií než při běhu či cyklistice?

PRO KOHO JE PADDLEBOARD VHODNÝ?
Téměř pro všechny!

Vhodný je opravdu pro všechny, kteří rádi objevují nové věci, láká je dobrodružství, chtějí zapracovat na své kondičce a samozřejmě také jen tak relaxovat u vody. Díky jednoduchému ovládání a všestrannosti je jízda na paddleboardu vhodná pro všechny věkové kategorie:

  • Děti a junioři získají jednoduchou aktivní činnost, která je bude bavit.
  • Dospělí ocení neobyčejné zážitky, objevování nových míst či zlepšování své fyzické kondice.
  • Seniory nadchne možnost aktivního odpočinku s relaxací v přírodě a jednoduchost ovládání boardu.

Ideální je také pro všechny nadšence jógy, které už omrzely fitness centra nebo cvičení v nejbližším parku. Jóga na paddleboardu je přece jenom jiný zážitek! 

V neposlední řadě se budou paddleboardy líbit také rybářům, kteří si mohou k paddleboardu připevnit sedák a v poklidu čekat na úlovek přímo na hladině.

JAK S PADDLEBARDINGEM ZAČÍT?
Je to tak snadné, že nebudete chtít přestat.

Na pádlování není nic složitého a po chvilce tréninku už budete plynule klouzat po hladině. V balení nafukovacích paddleboardů WORKER, JOBE, Aquatone a Bestway najdete vše, co na vodu potřebujete - pumpu, pádlo i bezpečnostní lanko. To vše i s prknem navíc sbalíte do přiloženého nepromokavého batohu. Stačí tak hodit batoh na záda a vyrazit k vodě!
 

Věděli jste, že...?
Dle naší zkušenosti se průměrně zruční sportovci naučí s paddleboardu zacházet během 2 hodin.  

Pár tipů do začátků:
  • čím širší, tím stabilnější - pro začátečníky jsou vhodnější širší prkna, na kterých se vám bude lépe držet rovnováha
  • vždy používejte leash - myslete na bezpečí a mějte vždy připnuté bezpečnostní lanko, aby vám při pádu board náhodou neuplaval
  • opatrné rozjezdy - začínejte vkleče uprostřed plováku a pomalu se postavte na nohy s mírně pokrčenými koleny
  • střídejte strany i ruce - abyste jeli rovně, pravidelně při pádlování střídejte strany (nezapomínejte přechytávat pádlo a měnit polohu rukou)
  • zapojte střed těla - při pádlování nepoužívejte pouze svaly paží, zapojte i střed těla a pádlování bude efektivnější


Čtěte také:
10 zdravotních benefitů paddleboardingu!
Stres, tuky, nezpevněná postava, špatná vytrvalost - se vším si zkrátka poradí. 

NENÍ BOARD JAKO BOARD
Který je pro vás ten nejlepší?

Typy paddleboardů se podle svých vlastností dají rozdělit do několika základních skupin. Podívejte se, která bude vyhovovat právě vám!

☀️ Závodní (Race SUP) -  Vyladěna pro co nejvyšší rychlost a efektivitu. Bývají dlouhá a úzká, ale mají velký výtlak pro zachování dostatečné stability. Hodí se pro rychlostní závody skupin i pro vytrvalostní trénink jedinců. Pro začátečníky nejsou příliš vhodné díky horší manévrovatelnosti a užšímu profilu.

☀️ Pro dobrodruhy (Touring SUP) – Vhodná pro všechny, kdo chtějí objevovat svět. Prkno je svou užší konstrukcí určeno pro delší vyjížďky, prozkoumávání okolí i pádlování při vyšší rychlosti.

☀️ Na klidnou vodu (Flatwater SUP) – Jsou širší a větší než ostatní paddleboardy. Díky vysoké stabilitě jsou ideální pro pohodové vyjížďky na jezerech, rybnících nebo stojatých řekách. Tyto prkna jsou skvělá pro aktivní odpočinek s rodinou či kamarády.

☀️ Allaround – Česky by se dala nazvat jako „prkna pro všechno“. Středně dlouhá a široká s mírně zvednutou zakulacenou špičkou, aby na klidné vodě zbytečně nebrzdila. Díky svým proporcím mají dostatečnou stabilitu pro sjíždění stojatých vod, klidných řek, ale i menších vln.

☀️ Windsurf (Wind SUP) - Dokonalé spojení těch nejlepších vlastností paddleboardu a windsurfu. Plovák je vybaven kýlem pro připevnění skládací plachty. Při bezvětří lze plachtu odepnout a board tak využívat k pádlování jako obvykle. Wind SUP je ideální pro všechny, kteří chtějí skládací přenosný windsurf pro celou rodinu.

☀️ Rodinné - Boardy s vysokou nosností a prostorem pro více lidí jsou ideální pro rodiny s malými dětmi nebo výpravy s přáteli!

CO JE PŘI VÝBĚRU PADDLEBOARDU DŮLEŽITÉ?
Jděte při výběru na jisto

⚓️ nosnost - Měla by být základním vodítkem při výběru vašeho boardu. Určuje, jakou maximální vahou se může paddleboard zatížit, aniž by přišel o svůj tvar a stabilitu. Při vyšším zatížení také dochází k většímu ponoru paddleboardu, a tím k horšímu ovládání prkna.

⚓️ objem -  Objem paddleboardu se vyjadřuje v litrech a vypovídá o schopnosti plováku vypořádat se s nákladem. To znamená, že čím větší objem paddleboard má, tím vyšší nosnost bude mít. U krátkých prken se objem nahání tloušťkou a šířkou. Stejně tak dlouhé prkno na vodu může mít nízký objem, pokud bude úzké a tenké.

⚓️ délka - Při výběru délky musíte popřemýšlet o tom, k čemu daný paddleboard budete využívat.

  • krátké boardy (do 270 cm) jsou skvělé na surfování a jsou dobře ovladatelné
  • středně dlouhé boardy (od 270 do 370 cm) jsou díky své délce vhodné pro všestranné využití
  • dlouhé boardy (od 380 do 430 cm) jsou určeny pro závody či cestování; jsou rychlejší než předchozí dva typy, ale zato hůře ovladatelné

⚓️ šířka – Šířka desky je důležitým faktorem při určování stability. Obecně platí, že čím širší paddleboard, tím je stabilnější.

⚓️ konstrukce – Podle typu konstrukce můžete paddleboardy rozdělit na 2 základní typy:

  • nafukovací paddleboard – Jejich velkou výhodou je skladnost a snadný transport v přepravní tašce. Jsou také odolnější proti poškození např. kameny nebo otřením o břeh (na to jsou právě pevná prkna náchylná). Vnější vrstva je většinou tvořena z odolného dvouvrstvého PVC, které vytváří odolnou vzruchovou kapsu.

Náš tip!
V našem e-shopu naleznete velký výběr právě nafukovacích paddleboardů, protože uznáváme jejich výhody.
 

  • pevný paddleboard – Výdy drží tvar a snadněji klouzají po vodě. Nevýhodou je ale jejich náchylnost k poškození o pevné předměty, stejně tak jako horší transport a skladování.
 

 

DOPLŇKY K PADDLEBOARDŮM
Samotný board nestačí!

Neméně důležité jako samotný plovák jsou i doplňky, které budete na vodě potřebovat. Některé sady paddleboardů již příslušenství obsahují v ceně, u jiných je doporučujeme přikoupit, abyste si paddleboardování plně užili.

▶️ Pádlo
Nezbytný doplněk všech paddleboardistů - bez něho se nikam nedostanete! Existuje několik typů materiálů a délek.

Rozdělení dle skladnosti:

Pádla fixní Pádla rozkládací
 + mají maximální tuhost a umožní jezdci rychle přenést svou sílu na list pádla  + mají možnost rychlého a snadného nastavení délky podle výšky
 + jsou určena k závodění a sjíždění vln  + dají se elegantně složit do malého rozměru
 + délku takového pádla je nutné důkladně vybrat přesně podle výšky jezdce  + lze je využít pro více jezdců různých výšek
   + vhodné pro začátečníky

Rozdělení dle materiálu:

Hliníková pádla Laminátová pádla Bambusová pádla Karbonová pádla
 + odolnost a nízká cena  + nízká hmotnost  + návrat k přírodě  + odolnost a dlouhá životnost
 + plastový list  + nastavitelná velikost  + velmi nízká hmotnost  + velmi nízká hmotnost
 + nastavitelná velikost  + vhodné pro mírně pokročilé  + nastavitelná velikost  + plastový list
 + vhodné pro začátečníky     + pro mírně až středně pokročilé  + nastavitelné i fixní
 - větší hmotnost           + pro pokročilé
       - vyšší pořizovací cena    

Délka pádla:

  • délka pádla je velmi důležitá pro správný postoj, držení těla a techniku vašeho záběru
  • správně by mělo pádlo sahat kousek pod zápěstí vzpažené ruky (obecně by pádlo mělo být vyšší asi o 15-20 cm než postava jezdce)
  • pokud bude pádlo využívat více lidí, je vhodné zvolit pádlo s nastavitelnou délkou

▶️ Leash (pojistné lanko)
Spojovací lanko nohy a plováku je základní bezpečnostní doplněk, který zaručí, že vám váš paddleboard nikam neuplave.

Existují dva základní typy lanek:

Kroucené lanko Rovné lanko
 + vyskytují se vždy na vašem plováku a nikdy ne ve vodě  + po celou dobu ponořené ve vodě, nevyskytují se na plováku
 + vyloučí se možnost zamotání pádla do lanka  + jistota volného pohybu po celém plováku
 + vhodné na klidnější vodní plochy  + vhodné na méně klidné vody

▶️ Voděodolný obal
Takřka nepostradatelný doplněk pro všechny, kteří si na vodu často berou mobilní telefon či doklady a chtějí mít jistotu, že budou za jízdy v suchu a bezpečí.

▶️ Pumpa
Vesměs u všech našich paddleboardů dostanete v rámci nákupu kompatibilní pumpu zdarma. Pokud pumpu nemáte, doporučujeme ji přikoupit v našem e-shopu. Vždycky také můžete upgradovat na pohodlnější elektrickou verzi.

▶️ Oblečení
Se speciálním oblečením na paddleboardy už nikdy nebudete potřebovat žádné „extra“ oblečení na vodu. Většina oblečení od JOBE nebo Aquatone má navíc ležérní městský vzhled, a proto je vhodné jak na vodu, tak toulky po okolí. Velikou výhodou je také super rychleschnoucí materiál. Vylezete z vody a během pár minut jste sušší, takže netrávíte nepříjemné chvíle v mokrém oblečení. Můžete se také věnovat paddleboardingu  i v nepříliš příznivém počasí (mrholení, vítr, nižší teploty) a prodloužíte si s ním vodáckou sezónu až dvojnásobně.


6 ZÁSAD BEZPEČNÉHO PÁDLOVÁNÍ
Vyhněte se problémům a užívejte krásného počasí

Stejně jako u jiných sportů i u paddleboardingu je nutné dodržovat zásady bezpečnosti. Proto buďte opatrní a dodržujte následující pravidla:

❗️ Při jízdě na paddleboardu doporučujeme používat plovací vestu. I těm nejlepším plavcům může zachránit život. Komfortní plovací vesta vás neomezuje v pohybu a na těle dobře drží. Doporučujeme si ji přikoupit ke všem našim paddleboardům.

❗️ Pádlujte s přáteli! Na vodě je vždy lepší, když vyrazíte alespoň ve dvou. Bude to nejen bezpečnější, ale i zábavnější.

❗️ Při pádlování dbejte nejen na svojí bezpečnost, ale také na bezpečnost svého okolí. Nepádlujte do blízkosti plavců a ostatních plavidel. Vždy dbejte na místní pravidla pro bezpečný pohyb na vodní hladině.

❗️ Pokud budete plovák využívat i na divokých řekách, doporučujeme použít vodáckou helmu. Naopak připoutání nohy lankem k plováku není ideální vzhledem k možnému zachycení spojovacího lanka).

❗️ V případě pádlování na moři si nejprve zjistěte informace o přílivu a odlivu. Nepodceňujte varování místních, velké vlny, vítr a spodní mořské proudy můžou zamávat i ze zkušeným jezdcem. Na moři vždy používejte lanko, které zabrání ztrátě plováku. Jízda ve vlnách se doporučuje již pokročilejším a zkušenějším jezdcům.

❗️ Zohledněte svůj zdravotní stav a před vyplutím pořádně zvažte všechna možná rizika prostředí. Pokud se dostanete do nebezpečné a život ohrožující situace neváhejte kontaktovat příslušné organizace.


 


Související články

Akce a slevy na email
Akční newsletter