Úvod > Vše co potřebuješ vědět při nákupu svého prvního elektrokola. Co třeba ekolo české výroby, na splátky za 0% a s dárkem ZDARMA

Vše co potřebuješ vědět při nákupu svého prvního elektrokola. Co třeba ekolo české výroby, na splátky za 0% a s dárkem ZDARMA

Vše co potřebuješ vědět při nákupu svého prvního elektrokola. Co třeba ekolo české výroby, na splátky za 0% a s dárkem ZDARMA

 

ELEKTROKOLA,

ať se to škarohlídům líbí nebo ne, se v žebříčcích popularity i technologických pokrocích ženou hrdě a nezadržitelně kupředu. Díky skvěle integrovaným bateriím, lehčím rámům a nabídce skvělých designů je dnes od klasických kol v podstatě nerozeznáš. E-kola už v současnosti představují efektivní, ekologický a návykově zábavný způsob dopravy ve městech i v přírodě. Stala se proto skvělou volbou pro úplně všechny věkové a výkonnostní kategorie na kratší i delší vzdálenosti. Proto se škarohlídům (kteří stejně jen závidí) můžeš vysmát do tváře. A neboj, nebude to dlouho trvat a i je někde na svých elektro-toulkách brzy potkáš s bateriovým dopingem v zádech  ;-)
 

Jak to funguje?

Na ovládání kol s elektrickou dopomocí není moc co řešit. Žádná páčka navíc, jen přehledný displej a ovládací panel, kde si snadno navolíš stupeň asistence. Na displeji pak zjistíš, jak moc je baterka vybitá, jaký stupeň dopomoci zrovna používáš, a taky info o aktuální rychlosti a ujeté vzdálenosti. Jestli potřebuješ kolo vést vedle sebe, často narazíš na funkci asistence chůze, která kolo lehce pohání tak, aby ses s ním nemusel vláčet.

 

Nastavení rychlostního limitu

Nejvyšší zákonem povolená rychlost elektrokola je 25 km/h. Proto je maximální rychlost každého elektrokola omezena právě na tuhle hodnotu. I tak ti některé značky dovolí nastavit si limit vlastní (i když to oficiálně nedoporučují). Akorát musíš počítat s tím, že z právního hlediska už to pak není kolo a bez příslušných povolení s ním nesmíš na veřejné komunikace.



 

 

Z čeho mám na výběr?


MĚSTSKÉ ELEKTROKOLO

snadné dojíždění do práce i skvělá vzpruha pro seniory

Každé městské elektrokolo poznáš podle nízké rámové trubky, která usnadňuje nástup. To je klíčové obzvláště jestli se musíš vypořádat s nějakými pohybovými omezeními, využiješ ho ale taky pokud se dennodenně pohybuješ v městském provozu a sesedat a nasedat musíš pomalu na každé křižovatce. Kolo si tedy pochvalují senioři, kterým se s elektrickou dopomocí snadno jezdí, i ti, co dojíždějí za prací nebo nákupy. Městská elektrokola jsou navíc obvykle vybavena blatníky, standardním osvětlením a nosičem, což je do města ideální. Nejlíp se na nich jezdí na pevném povrchu, není ale problém vzít je třeba i na polňačku.
 

 

TREKINGOVÉ ELEKTROKOLO

vyrazte na delší projížďky městem i terénem

Oblíbená a ideální pro všestranné využití, treková (a taky krosová) e-kola skvěle pojedou po silnici a lehčím terénu. Protože jsou ideální pro cyklostezky, můžeš s takovýmto kolem vyjet s rodinkou na výlet, pořádně si užít víkendovou vyjížďku nebo zapracovat na kondičce. Velikost kol je obvykle větší než u městských modelů a s dojezdem jsou na tom treková elektrokola taky lépe. Některé jsou od startu vybavena nosiči nebo blatníky, pravidlem to ale není. S trekingovým elektrokolem není problém vyjet na dlouhý výlet nebo se pustit do kardio tréninku, kdy vám elektrická dopomoc pomáhá udržet tempo potřebné k dosažení cílové tepové frekvence.

 

HORSKÉ ELEKTROKOLO

žádný kopec už tě nezastaví

Odolný MTB rám a výkonný motor ti pomohou vyšlapat i ten nejstrmější kopec. Při náročné terénní jízdě pořebuješ dobré vyvážení a díky tomu motor a baterii najdeš u naprosté většiny nabízených kol na středové ose a trubce rámu. Nejnovější modely už se dokonce mohou chlubit bateriemi plně integrovanými do rámu, což mimo jiné dodává kolu čistý, ničím nerušený design. Právě horské modely zaznamenaly ten nejdynamičtější vývoj a s každým novým modelem kvalita a výkon jen rostou. Čím dál tím víc se zlepšuje také systém využití stupňů elektrické asistence, jehož výhody se zrovna na nerovném terénu projeví nejlépe.

 

Jak je to s dojezdem?

Z pohledu zákazníka je dojezd tím nejdůležitějším faktorem při koupi e-kola. Je to ale popravdě trochu nespolehlivý údaj, který se v reálu bude lišit v závislosti na hmotnosti cyklisty, profilu tratě, stupni asistence, stylu jízdy a dalších specifických faktorech. Proto ber uvedené hodnoty dojezdu jen jako orientační a spíše popřemýšlej o tom, kdo a jak bude elektrokolo využívat. Pro přibližnou představu o tom, jak daleko v různých situacích dojedeš, nabízíme následující odhady reálného dojezdu. Určujícím údajem je výkon baterie ve watthodinách. Jestli nebude takto uvedený přímo v popisu, jednoduše ho vypočítáš vynásobením kapacity baterie v ampérhodinách s jejím napětím (např: 14 Ah x 36V = 504 Wh). 

 


 

Pár slov k bateriím

Bez dobré baterie moc daleko nedojedeš, a proto je taky tou nejdražší součástí každého elektrokola. Záleží taky na jejím umístění. Pro vyvážení kola jsou nejlepší baterie na rámové či sedlové trubce, obzvláště pak jsou-li přímo integrované do rámu. Pokud ti záleží také na nerušeném designu kola, integrované baterie jsou jasnou volbou. Levnější a městské modely elektrokol mají baterii zabudovanou v nosiči nad zadním kolem, což sice není pro vyvážení úplně ideální, ale zato máš baterii na dostupném místě a máš prostor k připevnění nosiče na láhev.

Naprostá většina moderních elektrokol používá baterie lithiové, protože déle vydrží a generují více energie než ostatní baterie o stejné hmotnosti. Tyto baterie však potřebují pravidelně dobíjet, a to i když je nepoužíváš, nejméně však alespoň jednou za měsíc. Jako všechna elektronika se musí skladovat v suchu a mimo dosah přímého slunce.

Jak se liší typy elektromotorů?

Motor je hnací silou tvého e-biku a jeho umístění má vliv na celkové vyvážení kola i na to, jak plynule se elektrická dopomoc za jízdy projeví. Motor může být buď na středové ose nebo v náboji zadního či předního kola. Nábojové motory mají tu nevýhodu, že nejsou přímo propojené s pedály, takže nereagují na kadenci šlapání. Na druhou stranu ale při zapnutí asistence motor zabere naplno nezávisle na tom, jak moc se do pedálů opíráš. I s mírným šlapáním tak můžeš dosáhnout maximálního výkonu. Na strmé kopce ale radši nábojový motor neber, mohl by se totiž přehřát.

 

Elektropohon na předním kole
Přední nábojové motory
jsou zpravidla nejlevnější a najdeš je u městských elektrokol, která se nehodí do terénu. Protože baterie je obvykle připevněná na nosiči, přední motor tak zajišťuje dobré vyvážení. S tímto motorem se radši projížděj jen na pevném povrchu.



Elektropohon na zadním kole
Motor v zadním náboji
zajistí lepší přenos točivého momentu, takže v terénu nebude kolo podkluzovat. Díky lepší manipulaci s předním kolem můžete také bez obav vyjet do terénu. Nevýhodou může být větší zatížení zadní části kola, protože tam se nachází motor i baterie. Nicméně se stále jedná o oblíbený typ motoru, který najdete i v horských kolech.



Elektropohon na středu kola
Z pohledu vyvážení kola je středový pohon tou ideální volbou. Díky tomu, že motor je přímo propojen s klikami, reaguje kolo na zvýšení dopomoci téměř okamžitě. Pocit z jízdy je pak mnohem autentičtější. Otáčky motoru jsou nastaveny optimálně pro úspornější jízdu a možné prodloužení dojezdu. Středové motory jsou obvykle součástí elektrokol vyšší třídy.
 

Jak najít ten správný rám?

Obecná rada zní „vybírej podle toho, jak jsi vysoký“. Každý je ale stavěný trochu jinak – někdo má delší nohy, někdo zase ruce a proporce jsou zkrátka vždycky trochu jiné. Jde tu taky o samotné provedení rámu - dnešní e-kola nabízejí rámy dámské, MTB i speciální s ultra nízkým nástupem pro seniory. Pak jsou tu kola skládací. Proto je nejlepší vždy si kolo vyzkoušet naživo. Pokud to nepůjde, můžeš se řídit informacemi v našem rádci, kde si podle své výšky a typu kola uděláš přehled o tom, který rám by ti nejlíp sedl.  A když i budeš i potom na vážkách, není problém jakékoliv kolo poslat na jednu z našich prodejen (pokud tam už není) a požádat personál, aby ti ho složil. Pak si vybrané kolo vyzkoušíš a nadobro se ujistíš, že je to to pravé.
 

Snížený rám Dámský rám MTB rám (s integrovanou baterií)

 

Pár praktických rad na závěr
 

Jízda v dešti – I když má kolo spoustu elektrických součástek, žádné nebezbečí ti nehrozí. Všechny jsou řádně zabezpečeny tak, aby snesly jízdu za deště. Problém by nastal, kdyby se kolo do vody ponořilo, samotná jízda na kole však nepředstavuje žádné nebezpečí.

Náhradní baterie – Pokud se chystáš na delší výlet a nemáš kde po cestě baterii dobýt, můžeš si s sebou prostě vzít jednu náhradní. Snadno se vejde do batohu a jakmile se původní baterie vybije, stačí ji jednoduše vyjmout a vyměnit za novou. Náhradní baterie nabízíme ke konkrétním modelům, proto si vždycky zkontroluj, jestli je s tvým kolem kompatibilní.

Údržba – Údržba klasických a elektrických kol se liší jen minimálně. U elektrokol nedoporučujeme používat vysokotlaké čističe, protože by mohlo dojít k poškození elektronických součástek. Při skladování pak mysli na pravidelné dobíjení baterie a její umístění na suchém a stinném místě.

Legislativa – Zákon říká, že maximální rychlost elektrokola nesmí překročit 25 km/h. Proto má každý e-bike továrně nastavený rychlostní limit. Pokud by se ti ho podařilo obejít, vyrobil jsi z právního hlediska motokolo či moped, ke kterým potřebuješ řidičák.