Na hlavní obsah

Produkty v porovnávači

Vše co potřebuješ vědět při nákupu svého prvního elektrokola. Co třeba ekolo české výroby, na splátky za 0% a s dárkem ZDARMA

Vše co potřebuješ vědět při nákupu svého prvního elektrokola. Co třeba ekolo české výroby, na splátky za 0% a s dárkem ZDARMA
Vše co potřebuješ vědět při nákupu svého prvního elektrokola. Co třeba ekolo české výroby, na splátky za 0% a s dárkem ZDARMA

ELEKTROKOLA

se za posledních pár let na trhu suverénně vyšplhala na laťku číslo jedna a nechala své předchůdce daleko za sebou. Díky skvěle integrovaným bateriím, lehčím rámům a nabídce skvělých designů je dnes od klasických kol v podstatě nerozeznáš. E-kola v současnosti představují efektivní, ekologický a návykově zábavný způsob dopravy ve městech i v přírodě. Stala se proto skvělou volbou pro úplně všechny věkové a výkonnostní kategorie na kratší i delší vzdálenosti. Objev nadšení pro elektro-toulky s bateriovým dopingem v zádech i ty!
 

Jak to funguje?

Na ovládání kol s elektrickou dopomocí není co řešit. Žádná páčka navíc, jen přehledný displej a ovládací panel, kde si snadno navolíš stupeň asistence. Na displeji pak zjistíš, jak moc je baterka vybitá, jaký stupeň dopomoci zrovna používáš, a taky info o aktuální rychlosti a ujeté vzdálenosti. Jestli potřebuješ kolo vést vedle sebe, často narazíš na funkci asistence chůze, která kolo lehce pohání tak, aby ses s ním nemusel vláčet.

Nastavení rychlostního limitu

Nejvyšší zákonem povolená rychlost elektrokola je 25 km/h. Proto je maximální rychlost každého elektrokola omezena právě na tuto hodnotu. I tak ti některé značky dovolí nastavit si limit vlastní (i když to oficiálně nedoporučují). Akorát musíš počítat s tím, že z právního hlediska už to pak není kolo a bez příslušných povolení s ním nesmíš na veřejné komunikace.
 

Z čeho mám na výběr?

CELOODPRUŽENÉ ELEKTROKOLO

pro ty největší machry

Celoodpružené e-biky jsou tu od toho, aby ti zpříjemnili jízdu náročným terénem! Protože mají tlumič na předním i zadním kole, dokáží se o to líp přizpůsobit nerovnému terénu a skvěle tak tlumit nárazy a vibrace za jízdy. I na těch nejostřejších trailech tak budeš mít své kolo pod kontrolou a s ovládáním nebudeš mít žádný problém. Silný středový motor nezklame ani v těch nejnáročnějších kopcích a při dlouhém stoupání tě vždy podrží. Pokud tě baví těžké traily, sjezdy a často trávíš čas v přírodě, je pro tebe celoodpružený model jako dělaný.

HORSKÉ ELEKTROKOLO

žádný kopec už tě nezastaví

Odolný MTB rám a výkonný motor ti pomohou vyšlapat i ten nejstrmější kopec. Při náročné terénní jízdě potřebuješ dobré vyvážení a díky tomu motor a baterii najdeš u naprosté většiny MTB kol plně integrovanou do rámu, což mimo jiné dodává kolu čistý, ničím nerušený design. Právě horské modely zaznamenaly ten nejdynamičtější vývoj a s každým novým kouskem kvalita a výkon jen rostou. Pro ty největší nadšence je tu pak možnost pořídit si e-bike s celoodpruženým rámem!

TREKINGOVÉ ELEKTROKOLO

vyrazte na delší projížďky městem i terénem

Oblíbená a ideální pro všestranné ježdění, treková (a taky krosová) e-kola skvěle pojedou po silnici a lehčím terénu. Protože jsou ideální pro cyklostezky, můžeš s takovýmto kolem vyjet s rodinkou na výlet nebo si pořádně užít víkendovou vyjížďku. Kola mají větší než městské modely a s dojezdem jsou na tom taky lépe. Treková kola jsou od startu vybavena nosiči nebo blatníky, u krosových naopak nejsou. S trekingovým elektrokolem není problém vyjet na dlouhý výlet nebo zvolna začít s tréninkem na klasické kolo.

MĚSTSKÉ ELEKTROKOLO

snadné dojíždění do práce i skvělá vzpruha pro seniory

Každé městské elektrokolo poznáš podle nízké rámové trubky, která usnadňuje nástup. To je klíčové, obzvlášť jestli se musíš vypořádat s nějakými pohybovými omezeními - využiješ ho ale taky pokud se dennodenně pohybuješ v městském provozu a sesedat a nasedat musíš pomalu na každé křižovatce. Kolo si tedy pochvalují senioři, kterým se s elektrickou dopomocí snadno jezdí, i ti, co dojíždějí za prací nebo nákupy. Městská elektrokola jsou navíc obvykle vybavena blatníky, standardním osvětlením a nosičem, což je do města ideální. Nejlíp se na nich jezdí na pevném povrchu, není ale problém vzít je třeba i na polňačku.

Speciální záležitostí jsou pak e-kola skládací, která se snadno vejdou do kufru auta. Mají menší kola a po složení neuvěřitelně kompaktní rám. Proto jsou perfektní pro ty, kteří potřebují jednoduchý dopravní prostředek na přesun ve městě, který lze navíc snadno a rychle uklidit stranou.

Jak je to s dojezdem?

Z pohledu zákazníka je dojezd tím nejdůležitějším faktorem při koupi e-kola. Je to ale popravdě trochu nespolehlivý údaj, který se v reálu bude lišit v závislosti na hmotnosti cyklisty, profilu tratě, stupni asistence, stylu jízdy a dalších specifických faktorech. Proto ber uvedené hodnoty dojezdu jen jako orientační a spíše popřemýšlej o tom, kdo a jak bude elektrokolo využívat.

Pro přibližnou představu o tom, jak daleko v různých situacích dojedeš, nabízíme následující odhady reálného dojezdu. Určujícím údajem je výkon baterie ve watthodinách. Jestli nebude takto uvedený přímo v popisu, jednoduše ho vypočítáš vynásobením kapacity baterie v ampérhodinách s jejím napětím (např: 14 Ah x 36V = 504 Wh). 

 


 

Pár slov k bateriím

Bez dobré baterie moc daleko nedojedeš, a proto je taky tou nejdražší součástí každého elektrokola. Záleží taky na jejím umístění. Pro vyvážení kola jsou nejlepší baterie integrovaná přímo do rámu, kterou v dnešní době najdeš u většiny kvalitních elektrokol. Levnější a městské modely elektrokol mají baterii zabudovanou v nosiči nad zadním kolem, což sice není pro vyvážení úplně ideální, ale zato máš baterii na dostupném místě a máš prostor k připevnění nosiče na láhev.

Naprostá většina moderních elektrokol používá baterie lithiové, protože déle vydrží a generují více energie než ostatní baterie o stejné hmotnosti. Tyto baterie však potřebují pravidelně dobíjet, a to i když je nepoužíváš, nejméně však alespoň jednou za měsíc. Také je nutné baterii dobít po každé jízdě, i když to byla třeba jen půlhodinka. Jako všechna elektronika se musí skladovat v suchu a mimo dosah přímého slunce. Baterii dlouhodobě nevystavuj teplotám pod 0°C a vyhýbej se také extrémnímu horku nad 40°C.

Jak se liší typy elektromotorů?

Motor je hnací silou tvého e-biku a jeho umístění má vliv na celkové vyvážení kola i na to, jak plynule se elektrická dopomoc za jízdy projeví. Motor může být buď na středové ose nebo v náboji zadního či předního kola. Nábojové motory mají tu nevýhodu, že nejsou přímo propojené s pedály, takže nereagují na kadenci šlapání. Na druhou stranu ale při zapnutí asistence motor zabere naplno nezávisle na tom, jak moc se do pedálů opíráš. Centrálnímu pohonu se ale nábojové motory nevyrovnají a proto začínají být pomalu na ústupu, zatímco středový motor je ve vývoji elektrokol jasnou cestou kupředu.

Elektropohon na středu kola

Středový pohon je jednoznačně tou nejlepší volbou. Motor je přímo propojen s klikami a kolo tak díky efektivnímu přenosu síly reaguje na zvýšení dopomoci téměř okamžitě. Umístění na středu skvěle vyvažuje rám a zajišťuje optimální polohu těžiště. Otáčky motoru jsou nastaveny pro co nejúspornější jízdu a prodloužení dojezdu. Pocitem z jízdy, výkonem, funkčností, dojezdem a rozložením hmotnosti se mu nábojové motory zkrátka nemůžou rovnat.

Elektropohon na zadním kole

Motor v zadním náboji zajistí lepší přenos točivého momentu než motor přední, takže v terénu nebude kolo podkluzovat. Nevýhodou je však větší zatížení zadní části kola, protože tam se nachází motor i baterie. Se zadním pohonem se setkáme zejména u levnějších městských, crossových a trekingových modelů. Treková elektrokola ale mohou mít díky zadnímu pohonu více převodů. Doporučuje se spíše pro rekreační ježdění po silnici nebo mírnějším terénu. 

Elektropohon na předním kole

Přední nábojové motory jsou zpravidla nejlevnější a najdeš je u městských elektrokol, která se nehodí do terénu. Protože baterie je obvykle připevněná na nosiči, přední motor působí jako dobrá protiváha. S tímto motorem se ale radši projížděj jen na pevném povrchu.

 

Jak najít ten správný rám?

Obecná rada zní „vybírej podle toho, jak jsi vysoký“. Každý je ale stavěný trochu jinak – někdo má delší nohy, někdo zase ruce a proporce jsou zkrátka vždycky trochu jiné. Jde tu taky o samotné provedení rámu - dnešní e-kola nabízejí rámy dámské, MTB i speciální s ultra nízkým nástupem pro seniory. Pak jsou tu kola skládací. Proto je nejlepší vždy si kolo vyzkoušet naživo. Pokud to nepůjde, můžeš se řídit informacemi v našem rádci, kde si podle své výšky a typu kola uděláš přehled o tom, který rám by ti nejlíp sedl.  A když budeš i potom na vážkách, není problém jakékoliv kolo poslat na jednu z našich prodejen (pokud tam už není) a požádat personál, aby ti ho složil. Pak si vybrané kolo vyzkoušíš a nadobro se ujistíš, že je to to pravé.
 

Snížený rám Dámský rám MTB rám (s integrovanou baterií)

 

Jak se vyznat ve velikosti kol?

Při výběru velikosti kol ve velké míře záleží na tvé výšce a preferovaném stylu jízdy, ale taky na terénu, po kterém se pohybuješ nejčastěji. Není to ale otázka buď a nebo – každá velikost má své výhody i nevýhody. U krosových a trekingových kol si nevybere nikdo, ta mají danou velikost kol vždy 28". Skvělá univerzální velikost je 27,5", protože vyhovuje lidem menšího i vyššího vzrůstu. Velmi oblíbená je hlavně u dámských horáků. Pánové naopak u MTB preferují 29" kola. Tuto velikost by měl pak vyzkoušet asi každý, kdo měří více než 180 cm. Co se týče 26" kol, jsou ideální pro cyklisty a cyklistky menšího vzrůstu. Často je taky najdeš u městských kol, protože tam se předpokládá, že žádný extra terén ani rychlostní rekordy překonávat nebudou.

Kola s větším průměrem se lépe valí přes nerovný terén a snadněji překonávají překážky, jako jsou kameny nebo kořeny. Pojede se ti na nich i rychleji, protože na jedno šlápnutí urazí větší vzdálenost. Díky širší stopě jsou lépe přilnavé.

Menší kola naopak méně váží, takže se s nimi bude lépe zrychlovat a manévrovat. Jsou tak ideální na úzké stezky nebo silnice a skvělou výhodou na trasách, kde je třeba často kličkovat nebo měnit směr jízdy, tedy například v techničtějších pasážích.

Pár praktických rad na závěr

Jízda v dešti – I když má kolo spoustu elektrických součástek, žádné nebezpečí ti nehrozí. Všechny jsou řádně zabezpečeny tak, aby snesly jízdu za deště. Problém by nastal, kdyby se kolo do vody ponořilo, samotná jízda na kole však nepředstavuje žádné nebezpečí.

Údržba – Údržba klasických a elektrických kol se liší jen minimálně. U elektrokol nedoporučujeme používat vysokotlaké čističe, protože by mohlo dojít k poškození elektronických součástek. Při skladování pak mysli na pravidelné dobíjení baterie, obzvlášť hned po výjezdu a její umístění v teplotách nad 0 °C.

Servis – Protože u elektrokol dochází k většímu namáhání řetězu a ozubených kol než u kol klasických, doporučujeme tyto komponenty pravidelně kontrolovat a přenechat jejich případnou výměnu odbornému servisu.

Legislativa – Zákon říká, že maximální rychlost elektrokola nesmí překročit 25 km/h. Proto má každý e-bike továrně nastavený rychlostní limit. Pokud by se ti ho podařilo obejít, vyrobil jsi z právního hlediska motokolo či moped, ke kterému potřebuješ řidičák.

 


Související články

Akce a slevy na email
Akční newsletter