Kolo v jarní kondici: Jak se připravit na výjezd do nové sezóny?

Všichni cyklisti dobře znají sladké volání prvních slunečných dní. Spolu s jarním počasím přichází čas nasednout opět na sedlo a roztočit pedály. Než své kolo opět zapřáhnete, věnujte mu nezbytnou péči. Zaslouží si ji obzvláště po delším zimním spánku. Co je potřeba zkontrolovat než zahájíte novou sezónu cyklistických toulek?

Vyražte s čistým štítem

Pokud nepatříte ke skalním cyklistům, kteří sedlo neopustí ani v zimních plískanicích, vaše kolo nejspíše odpočívalo pár měsíců ve sklepě nebo garáži. Nejdřív jej proto bude třeba oprášit a vyčistit. Obzvláště pokud “očistná kúra” neproběhla již před zazimováním. Ometení sedadla a řidítek bereme jako samozřejmost. Že ale nečistosty usazené na mechanických částech mohou negativně ovlivnit nejen kvalitu jízdu, ale také jejich životnost, už nemusí být tak zjevné. 

Pro základní údržbu si vystačíte s kyblíkem vlažné mýdlové vody, hadříkem a kartáčem. Dopřát kolu můžete také spršku hadicí. S tlakem proudu to ale nepřehánějte a vyvarujte se čištění vysokotlakou pistolí. Voda by mohla proniknout do ložisek a náboje, což rozhodně není žádoucí. S odstraněním nánosu mastných nečistot z řetězu, kazety a převodníku vám pomůže kartáč s tvrdými štětinami. Pro optimální péči doporučujeme sáhnout po speciálních odmašťovacích přípravcích nebo po šikovné čističce na řetěz. Přebytečnou vodu nezapomeňte osušit hadříkem. Pomyslnou finální třešničku svému kolu dopřejete navoskováním. Propůjčí mu nejen zářivý lesk, ale odpudí i vodu, nečistoty a ochrání lak před korozí.

Dobře namazaný stroj

Na správně fungujících mechanických částech kola závisí kvalita jízdy i vaše bezpečnost, a zaslouží si proto kompletní péči. Po očištění přichází na řadu dobré promazání. Olejem však šetřete, více neznamená lépe. Smysl má pouze mezi spoji, na povrchu je nežádoucí, protože se na něj lepí nečistoty a prach. 

Pozornost si zaslouží hlavně řetěz. Než se pustíte do mazání, zkontrolujte, zda není opotřebovaný nebo vytahaný. Pomůže vám s tím speciální měrka. Pokud není řetěz v dobré kondici, ovlivní to nejen vaši jízdu. Zadělat si můžete také na další problémy a poškození ostatních komponentů jako například kazety či převodů. Úprava dělky ani výměna řetězu nepatří mezi náročné úkony. Pustit se do nich můžete buď sami, nebo přenechat tuto přece jenom špinavou práci servisu.

Pokud je řetěz v pořádku, mazání nestojí nic v cestě. Sáhnout můžete po univerzální variantě oleje nebo volit podle podmínek, ve kterých nejčastěji jezdíte. S hustším olejem do mokra se nemusíte bát protáhnout kolo ani potokem. Přečká taky deště. Na kole vydrží delší dobu, ale lepí se na něj více nečistot. Tímto nešvarem oleje do sucha netrpí, ale budete je muset častěji aplikovat. V každém případě volte pouze oleje specificky určené na cyklo řetězy. Univerzálním mazacím olejům se vyhněte. Vašemu kolu ani kvalitě jízdy neposlouží. Mezi spoje nakapejte pár kapek oleje, prošlápněte parkrát pedály a přebytečný olej otřete hadříkem. Do ložisek, kazety ani převodů řetězový olej neaplikujte! Tyto komponenty vyžadují speciální hustý olej a nejlépe se o jeho aplikaci postarají odborníci.

Péči věnujte také vidlici, která zajišťuje správné odpružení kola. Na promazání použijte výhradně silikonový olej. Po aplikaci oleje na těsnění vidlici několikrát propružte a přebytečný olej opět osušte. Pokud vás zlobí vrzavé sedátko nebo pedály, vystačíte si i s obyčejnou vazelínou. 

Nahuštěná jízda

Správně nafoukané pneumatiky zásadně ovlivňují rychlost a pohodlí vaší jízdy. Než se vydáte na delší cestu, pečlivě zkontrolujte jejich stav. Pokud objevíte praskliny či sjetý vzorek, nadešel čas vyměnit plášť. Potřebovat bude kolo po zimě určitě i přidat trochu vzduchu. Co se týče míry, rozumné je volit zlatou střední cesta. Podfoukaná pneumatika sice lépe tlumí nárazy, ale pokud se při dosednutí na sedátko příliš “rozplácne”, vznikne velký odpor a na kole se mnohem více nadřete. Pokud pneumatiku naopak přefouknete, s odporem si nemusíte lámat hlavu, ale zase s vámi zatřese každá menší nerovnost. Obecně lze však říci, že pokud jezdíte převážně po asfaltu, můžete si dovolit i tvrdší pneumatiky. Do terénu vzduch naopak kvůli lepšímu pružení trochu popusťte. Po nasednutí na kolo by se měla pneumatika “rozsednout” do stran jen mírně. A jakou pumpičku k tomu vybrat? Na delší cesty nebo příležitostné dofouknutí výborně poslouží lehké, kompaktní teleskopické pumpičky. Větší nožní pumpy často disponují i manometrem se stupnicí Bar a PSI, a kolo tak nejen nafoukáte raz dva, ale tlak v pneumatice seřídíte přesně podle vašich potřeb. S většinou pumpiček dnes nafoukáte auto i galuskový ventilek. Vydáte-li se nafoukat kolo na čerpací stanici, pro galuskový ventilek budete potřebovat redukci. Pokud vám kolo uniká, zaslouží si vyměnit duši.

Pozornost věnujte také seřízení osy. Kmitá-li kolo při roztočení do stran, volá po vycentrování. Včasnou nápravou se vyhnete dalšímu poškození komponentů. Tento úkon raději svěřte do rukou profesionálů v servisu.

Spolehlivé brzdy

Plně funkční brzdy představují absolutní základ pro každou jízdu. Než plně vyrazíte do sezóny, podnikněte kratší zkušební jízdu a otestujte jejich funkčnost. Ráfkové brzdy mají relativně dlouhou životnost, ale i tak zkontrolujte opotřebení brzdových špalíku a také čistotu ráfku. Lehce dojde k jeho znečištění vodou nebo blátem, což má na účinek brzd negativní dopad. U kotoučových brzd zkontrolujte stav brzdových destiček i samotného kotouče. Pokud vás brzdy zlobí, nepouštějte se do opravy sami. Přenechejte opravu odborníkům.  
Nakonec zkontrolujte dotažení všech šroubů a šroubků a správné seřízení sedla a řídítek. Sada cyklistického náčiní po ruce vám rozhodně ušetří práci.

Buďte vidět!

Při celkové revizi před novými cyklotoulkami byste neměli zapomenout ani na kontrolu světel a odrazek, které patří k povinné výbavě kola, a případné další doplnění reflexních prvků. Povinná výbava sestává z bílé odrazky vpředu, červené vzadu, oranžové na pedálech a také ve výpletu předního nebo zadního kola. Za snížené viditelnosti a pro jízdy po setmění je povinné přední bílé světlo, ideálně dostatečně silné, aby vám posvítilo na cestu, a zadní červené světlo,  například oblíbená blikačka.

Ačkoliv helma je povinná pouze pro děti do 18 let, nelze ji než doporučit pro každého cyklistu. Pro vaši bezpečnost udělá velkou službu. Zejména do terénu byste měli zvážit také rukavice a chrániče. Ve městě i na cyklostezkách zase oceníte zvonek.

Je článek užitečný?

1x se líbilo

Je nám líto, že se vám článek nelíbil:
Děkujeme. Přidejte si do oblíbených:

Team inLIVE

Tým nadšenců, odborníků a produktových specialistů společnosti inSPORTline, kteří svým produktům nejen rozumí, ale zároveň je i sami na vlastní kůži testují a zkouší, co vydrží, protože sport milují a protože chtějí umět svým zákazníkům poradit a doporučit ten nejvhodnější produkt dle jejich potřeb a svých vlastních zkušeností.



Související články

Související kategorie