Kolečka startují! Jak začít s bruslením a ustát první jízdy

Odrazit se a vyjet! Klouzání po asfaltu přináší adrenalin i radost z pohybu. Jízda na kolečkových bruslích zkrátka stojí za to! Začátky bývají vachrlaté, ale není třeba se bát. S pár radami a osvědčenými tipy vám to brzy pojede jako po másle. Jak na to?

Kolečka startují! Jak začít s bruslením a ustát první jízdy
Kolečka startují! Jak začít s bruslením a ustát první jízdy

S kolečky je to jako s nervy. Stačí chvilka nejistoty a ujedou vám pod nohama. Žádný učený z nebe nespadl, ale ať už se na brusle stavíte poprvé vy, nebo třeba vaše ratolest, správná technika bruslení dodá stabilitu i kuráž do začátku. Následující rady vám pomůžou s hladkým rozjezdem.

Brusle, co sedne

Dobře padnoucí brusle drží chodidlo ve správné poloze a jsou základem bezpečné jízdy. Kolečkové brusle by měly pevně sedět a těsně přiléhat k noze, aniž by ji omezovaly v pohybu. Na co se při výběru zaměřit?

  • Pata sedí napevno v patovém košíku: Nic se nesmí hýbat, pata by neměla „plavat“.
  • Prsty mají volný pohyb: Netlačí, ale ani nekloužou.
  • Kotníky drží rovně, nevybočují dovnitř ani ven: Přezky a šněrování jsou utažené tak, aby kotník zafixovaly ve správné poloze, ale neomezovaly krevní oběh.
  • Vysoká bota, která poskytuje stabilitu, s pohodlnou a prodyšnou vystýlkou.
  • Brzda na patě jedné brusle (brzdový špalek) pomůže v začátcích se zastavením. Až zvládnete základy, můžete ji sundat.
  • Měkčí až středně tvrdá kolečka (78A – 82A) s průměrem mezi 80 až 90 mm – ideální pro kontrolu a pohodlné ovládání. Větší kolečka jedou rychleji a hodí se pro zkušenější jezdce.

Počítejte také s tím, že nohy si na brusle musí zvyknout, obzvláště pokud se jedná o první zkušenost. Nenechte se počátečním nepohodlím vyvést z míry. Po pár jízdách už to bude o něčem jiném. Také brusle, stejně jako nové boty, potřebují čas na rozježdění a během několika týdnů si na noze sednou.  

Bez chráničů ani krok

Na zemi občas skončí každý a nejvíc to schytají kolena, lokty a zápěstí. Bez chráničů se bruslení zkrátka neobejde! Ušetří klouby a vám dodají klid. Když pády tolik nebolí, začátky jsou mnohem snadnější. A nezapomeňte na přilbu

Jak se na bruslích postavit…

Vychýlené těžiště stojí na začátku za celou řadou karambolů. Udržet ho ve správné ose je kumšt. Stačí se trochu zaklonit a hned skončíte na zemi. Už samotné obutí bruslí vsedě může vést k nejistému startu. Jak se tedy bezpečně postavit? Tady je jednoduchý trik: Klekněte si na jednu nohu, druhou postavte před sebe a zapřením rukama do kolena se postavte. Tak zůstanete s rovnováhou vpředu a kolečka se vám nerozjedou. 

…a při jízdě nespadnout

Se správným postojem jde všechno líp. Na kolečkových bruslích dostává rovnováha úplně nový rozměr a těžiště hraje hlavní roli. Mírně pokrčte kolena a lehce se předkloňte. Snížený postoj zlepší stabilitu a pomůže vám pohotověji reagovat. Toporné nohy a zaklánění patří mezi nejčastější chyby, které vedou rovnou na zem!
Technika, jak se postavit na kolečkových bruslích

První odrazy

Jízda začíná! Než se rozjedete naplno, natrénujte si nejdříve odrazy. Postavte se tak, aby jedna noha mířila špičkou mírně do strany. Druhou brusli pak položte kolmo za patu, aby spolu tvořily písmeno T. Ze zadní nohy se pak budete odrážet. Vyzkoušejte si to i na druhou stranu a až si v postoji budete jistí, zkuste si na každou nohu pár odrazů zvlášť. Jakmile se v pohybu “rozkoukáte”, začněte nohy střídat. A jedete!

Jak zastavit?

Rozjet se můžete, ale zastavit musíte, a to právě bývá oříšek. V začátcích vám pomůže brzda na patě. Pro zpomalení předsuňte nohu s brzdou dopředu, jako byste dělali nůžky. Nohu propněte a patu tlačte dolů. Pomoct si můžete i přitlačením rukou na koleno. Přirozeně se tím předkloníte a těžiště zůstane, kde má. 
A jak na to, až budete chtít jezdit bez brzdy? Postoj už znáte! Brusle do T a zadní brusle kolmo na přední. Vnitřní hranu zadní nohy pak tlačte k zemi, dokud vás tření koleček nezastaví. Bude to chtít trochu cviku a časem taky výměnu koleček.  

Zatáčíme

Do kompletní začáteční výbavy už nám chybí jen umět zatočit. Směr jízdy změníte přenesením váhy, a proto si tento pohyb nejdřív v klidu natrénujte. Je to podobné jako na lyžích. Váha se přenáší do chodidla, kolene i boku. Při zatáčení doleva jede levá noha po vnější hraně, pravá po vnitřní a naopak. Nohu na straně, kam zatáčíte, lehce předsuňte do nůžek. Nezapomeňte na pokrčená kolena pro lepší stabilitu a taky náklon těla do zatáčky. Zkušení bruslaři používají i tzv. přešlapování, tedy křížení nohou ve směru jízdy, to už ale vyžaduje dobrou koordinaci a taky zvládnutou rychlost. 
Začátky bruslení na kolečkových bruslích vyžadují trénink rovnováhy.

Postoje, co se hodí

Než vyrazíte, máme pro vás ještě pár vychytávek, které oceníte.

Nohy do V: Paty k sobě, špičky od sebe. Tak udržíte kolečka na místě a zabráníte nechtěnému rozjezdu.

Nůžky: Jedna noha předsunutá před druhou. Hodí se nejen při brzdění patou a zatáčení, ale také pro přejezd menších překážek. Zdoláte tak kamínky nebo třeba zpomalovací práh. A co překážka, která nejde projet? Postavte se k ní bokem a překročte ji.  

Jízda do A: Nohy do stříšky, váha na vnitřních hranách, špičky k sobě, paty od sebe. Podobně jako na lyžích si tímto “pluhem” za jízdy přibrzdíte.

Pád pod kontrolou

I padat se musí umět a trocha preventivního tréninku může ve vypjaté chvíli udělat velký rozdíl. Pády sice nejdou naplánovat, ale můžete se na ně připravit na trávě nebo žíněnce. Až přijde skutečný karambol, tělo už bude vědět, co dělat. 

Jak na to?

  • Snažte se padat dopředu. Situaci před sebou máme vždy lépe pod kontrolou než to, co se děje za námi. Při pádu dozadu to může odnést hlava, záda a kostrč. 
  • Co nejvíc se pokrčte v kolenou. Nižší těžiště = menší náraz. 
  • Dopadejte na chrániče, tedy kolena, lokty a zápěstí! Vyhněte se nataženým pažím a přímému dopadu na dlaně.
  • Zkuste se uvolnit. Jako kočka, která padá ze stromu. Zní to kontraintuitivně, ale při menším napětí ve svalech se tělo lépe vyrovná s nárazem.
  • Co nejvíc eliminujte dobu, kdy se v pádu “válíte”. Cíl je dostat se přes klek zpět na nohy.

Než to rozjedete

Každý začátek přináší výzvy, ale s dobrou přípravou je zvládnete levou zadní. 
Správný terén dělá jízdu! Vybírejte rovné suché nejlépe asfaltové cesty bez štěrku a kamení. A ideálně i bez provozu. První jízdy si dávkujte po troškách. Svaly si postupně zvyknou a vy se nepřetáhnete ani nevyčerpáte. Vyrazte taky plní síly, protože nová dovednost vyžaduje hodně pozornosti, ostražitosti a taky energie. Dlouhé rukávy a nohavice pak lépe vykryjí případné škrábance. Těm se někdy nedá vyhnout, ale s lepší výzbrojí se vám pojede lehčeji. 

Připraveni na jízdu? Tak vklouzněte do těch správných bruslí, nasaďte chrániče i úsměv a vyrazte za zábavou na kolečkách! 
Jízda na kolečkových bruslích je zábava pro celou rodinu.

Je článek užitečný?

0x se líbilo

Je nám líto, že se vám článek nelíbil:
Děkujeme. Přidejte si do oblíbených:

Team inLIVE

Tým nadšenců, odborníků a produktových specialistů společnosti inSPORTline, kteří svým produktům nejen rozumí, ale zároveň je i sami na vlastní kůži testují a zkouší, co vydrží, protože sport milují a protože chtějí umět svým zákazníkům poradit a doporučit ten nejvhodnější produkt dle jejich potřeb a svých vlastních zkušeností.



Související články

Související kategorie